3D Touch i Haptic Touch – postoji li razlika?

    Interfejs 3D Touch-a se zasniva na tehnologiji Force Touch, koju je Apple predstavio na MacBook-u i Apple Watch-u.

    Ako ste vlasnik jednog od ta dva uređaja, u startu ste u prednosti. U principu, radi se o funkciji koja zavisi od toga koliko snažno pritisnete ekran. Međutim, dok Apple Watch razlikuje dva stepena pritiska – standardni dodir i snažniji "Force" dodir – iPhone modeli sa 3D Touch-em razlikuju tri stepena dodira.

    Većina korisnika automatski zna osnovne gestove za upotrebu iPhone-a. Recimo, dodir i povlačenje su najčešći vidovi interakcije. Ali 3D Touch donosi još dva standardna gesta – zavirivanje i otvaranje – i još niz brzih prečica i dodatnih opcija.

    Funkcije 3D Touch-a su dostupne svim razvojnim programerima, što znači da sve aplikacije trećih proizvođača mogu koristiti prednosti ekrana osetljivog na dodir. Na primer, moguće je izraditi aplikaciju za crtanje u kojoj se debljina linije menja u zavisnosti od snage pritiska na ekran prilikom crtanja.

    3D Touch funkcija je prvi put predstavljena na iPhone-u 6s 2015. godine, i bila je deo svih sledećih modela do iPhone-a XS Max (osim na iPhone-u SE). Međutim, iPhone XR je predstavio nešto novo – Haptic Touch. Ali šta je zapravo Haptic Touch? Dobra vest je da vam – u teoriji – ova funkcija omogućava upotrebu istih prečica snažnim dodirom, na koji ste već navikli. Evo kako to funkcioniše u praksi.

    Apple je na neki način "protraćio" 3D Touch. Premda su brojni korisnici bili zadovoljni, ta funkcija je nekako ostala nedorečena, i nije išla dalje od dodavanja prečica ikonicama aplikacija i pregledavanja slika i dokumenata u aplikacijama Photos i Files.

    3D Touch funkcioniše zbog ekrana koji je osetljiv na pritisak. Što snažnije dodirujete ekran, to se više opcija otvara. Ekrani sa Haptic Touch-em, poput iPhone-a XR, nisu osetljivi na pritisak. Naime, radi se samo o novom nazivu za dobro znan gest – dugo pritiskanje.

    Ako koristite iPad sa najnovijom verzijom iOS-a, verovatno već upotrebljavate nešto slično Haptic Touch-u. iOS 11 je uključio pet različitih vrsta dodira:

    1. Dodir
    2. Dugo držanje za povlačenje i ispuštanje
    3. Duži dodir za brisanje/premeštanje aplikacije
    4. Poseban poludugi dodir za otvaranje dodatnog menija na Docku
    5. Dugi dodir u obaveštenjima za pristup dodacima

    Mogli bismo reći da Haptic Touch koristi vrstu dodira sa ovog spiska, pod brojem 2. Štaviše, možete to odmah isprobati na svom iPhone-u. Otvorite Kontrolni Centar, a zatim pritisnite i držite bilo koju ikonicu. Ili pokušajte sa slajderom za prilagođavanje osvetljenja. Kada ga duže pritisnete, ikonica će vas odvesti do celog upravljača za osvetljenje.

    Sada zamislite da napravite isti taj gest i dobijete nežnu vibraciju iPhone-ovog Taptic Engine-a. To je Haptic Touch – dugo držanje u kombinaciji sa blagom vibracijom koja vam daje do znanja da ste uspešno iskoristili tu dodatnu funkciju.

    Čini se da Haptic Touch može većinu toga što može i 3D Touch. Apple je iOS-u 12 dodao nov način rada sa trackpad-om koji funkcioniše sa svakim iPhone-om i iPad-om. Taj način rada omogućava da čvrstim dodirom pretvorite tastaturu u trackpad, i da na taj način možete upravljati kursorom u tekstu. Gotovo smo sigurni da će ta funkcija dobiti Haptic Touch vibraciju u iPhone-u XR.